Visa ett inlägg
Gammal 2010-04-01, 07:40   #32
LoveT LoveT är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 79
Citat:
Memmel skrev: Visa inlägg
Har läst denna tråd för att få uppslag på hur jag ska vändsy min barnjacka. Det är en raglan modell med luva, dragkedja och helst - om jag bara kommer på hur - vill jag ha dolda muddar, så att det inte blåser in i ärmen som är ganska vid.

Två funderingar:

Hur gör jag lättast med dragkedjan? Ska jag sy dit den i vändsyningsmomentet eller finns det något annat bättre sätt?

Hur syr man dolda muddar?

Ja ja... det blir inte mer gjort ikväll i alla fall... gäsp...

Go natt!
/Anette
Gör en avskärning nere på ärmen där du vill att mudden ska sitta. (Klipp alltså ärmen i två delar med avklippet där mudden ska sitta.) Glöm inte sömsmån.

Sy i en liten bit av fodertyget i mudden så den får en tygförlängning. Sedan läggs nedersta och översta delen av ärmen samman med muddelen mitt emellan. Det blir alltså tre lager fodertyg som sys samman. Mudden är ju förlängd med en bit fodertyg.

Därefter syr du samman foder- och yttertyg precis som vanligt. Blixtlås har jag ännu inte sytt i vändsydd jacka men planerar att göra. Så jag väntar spänt på att någon ska förklara hur man gör det på bästa sätt.

Hoppas jag lyckades förklara så att du förstår. Jag är inte så bra på sybeskrivningar. Annars får du fråga igen.
LoveT är inte uppkopplad   Svara med citat