Visa ett inlägg
Gammal 2019-08-05, 17:35   #10
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Jodå, jag kollade på den sida du refererar till och fick intrycket att hon lärt sig denna ordning för mycket länge sedan då hon utbildade sig. Själv har jag inte gått en formell sömnadsutbildning, men har sytt mycket med vävda tyger i min dar med kunskaper från skolslöjden och min mamma som lärde ut sånt som syfröken inte kunde. Nu har så mycket hänt, vi har fått nya material och maskiner och det finns massor att lära sig, särskilt om att sy med töjbara tyger och trikåer.
Under ett sylan träffas alla åldrar och kunskapsnivåer och utbyter erfarenheter. Man provar varandras redskap för att se om de passar en själv. Någon lär ut ett smart sätt att sy en detalj, en annan lär sig sy med en overlocksmaskin och kommer hem med nya trikåkläder till sin dotter. En tredje behöver hjälp med att få till ett plagg som blev helt fel på bäraren. Det är ett givande och tagande hela tiden. Vi äldre kan sy kragar och blixtlås, de yngre syr kvickt ihop en body med tryckknappar. Alla har något att lära och att lära ut.

Senast redigerad av suskal den 2019-08-05 klockan 17:36. Anledning: fel ord
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat