Visa ett inlägg
Gammal 2007-01-17, 10:19   #1
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 235
Krokodil- och vargvantar

Eftersom det är flera som frågat efter beskrivning på vantarna i mitt album (http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=21553) så har jag skrivit ner mitt mönster och bifogar det här.

KROKODIL- OCH VARGVANTAR
Storlek ca 2-4 år

Vantarna stickas såhär: Först gör man mudden och en liten bit upp på strumpstickor, sedan delas arbetet för över- och underdel och man stickar fram och tillbaka på 2 stickor. Insidan av munnen (det röda) stickas som en separat platt del, och till sist sys det hela ihop. (Munnens underdel blir tumme.)

Du behöver:

1 nystan RYC Alpaca Soft i grönt (krokodiler) eller grått (vargar) - 12 m x 17 v = 10 cm
1 nystan Jaeger Extra Fine Merino Chunky i rött - 15 m 20 v = 10 cm
4 ögon
Lite vitt restgarn, och svart (till vargar)
5-6 mm strumpstickor (eller den storlek du behöver för att få rätt stickfasthet)
Stoppnål

Lägg upp 18 maskor med grönt eller grått garn, och sticka resår i 8 varv. Fortsätt i slätstickning ytterligare 8 varv. Nästa varv: sticka 11 m räta, vänd sedan på arbetet och sticka i slätstickning fram och tillbaka i 11 varv till på enbart dessa 11 m. Nästa varv (rätsidan): Sticka 1 rät m, 1 öhpt, 5 räta, 2 tills, 1 rät m. (9 m) Nästa varv: 1 m avig, 2 aviga m tills, 3 aviga, 2 aviga m tills. 1 avig m. (7 m) Nästa varv: 1 r m, 1 öhpt, 1 r m, 2 tills, 1 r m. (5 m) Maska av.

Fortsätt nu sticka på de övriga 7 maskorna. 2 varv slätst. Nästa varv: 4 r m, öka 1 m, 3 r m. (8 m) Sticka 6 varv slätst. Nästa varv: 1 avig m, 2 tills, 2 aviga m, 2 tills, 1 avig m. (6 m) Nästa varv: 1 rät m, 1 öhpt, 2 tills, 1 rät m. (4 m) Maska av.

Lägg nu upp 4 m med det röda garnet.
Varv 1: Avigt
Varv 2: 2 räta m, öka 1 m, 2 räta m.
Varv 3: 1 avig m, öka 1 m, 3 aviga m, öka 1 m, 1 avig m. (7 m)
Varv 4 – 13: Slätstickning.
Varv 14: 1 rät m, öka 1 m, 5 m, öka 1 m, 1 rät m. (9 m)
Varv 15: Avigt
Varv 16: 1 rät m, öka 1 m, 7 m, öka 1 m, 1 rät m. (11 m)
Varv 17- 25: Slätstickning.
Varv 26: 1 rät m, 1 öhpt, 5 räta m, 2 tills, 1 rät m. (9 m)
Varv 27: Avigt
Varv 28: 1 rät m, 1 öhpt, 3 räta m, 2 tills, 1 rät m. (7 m)
Varv 29: Avigt
Varv 30: 1 rät m, 1 öhpt, 1 rät m, 2 tills, 1 rät m. Maska av.

1 vante klar! Gör nu en till på samma sätt.

Vargöron: Lägg upp 6 m med det gråa garnet. Arbeta runt i slätstickning på strumpstickor i några varv, tills öronen blivit lagom långa. Klipp av garnet och dra igenom maskorna och fäst. Sy ev. något stygn mitt på örat så att det förblir platt. Sy fast 2 öron på varje vante.

Sy ihop de två delarna så att det röda stycket blir munnens insida. Den bredare delen av det röda stycket ska sys ihop med den bredare delen av vanten = munnens ovansida. (Sy från rätan så att du ser att sömmen blir bra.) Brodera tänder av det vita garnet med franska knutar. Sy eller limma fast ögonen. Brodera nosar med svart garn på vargarna.
alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat