Visa ett inlägg
Gammal 2013-07-26, 15:48   #3
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Det brukar vara svårt att få bra tyger till hisotriska kläder som både är bra och dessutom inte är så dyra.

Hade jag vart som du och det är maskeradaspekten som är det viktigaste hade jag köpt billiga material som ser någorlunda rätt ut och inte brytt mig så mycket om fiberinnehållet.

Är det däremot den historiska aspekten som är viktig och/eller om plaggen ska användas lite mer på riktigt till återskapande eller historiskt inspirerade evenemang så hade jag kollat företag som riktar sig till återskapare, såsom Medeltidsmode eller handelsgillet. Då blir det inte billigt längre, men OJ vilka fina tyger man kan få tag på!

Är det viktigt att det blir "rätt" (jag är bäst bekant med det synsättet, så det är därför jag tjatar om det, kvittar det hisotriska kan du glatt ignorerea det här) är det också bra om du talar om när på fjortonhundratalet, var och vilken typ av person det är som kläderna ska passa till. Är det till ett särskillt evenemang så är det bra att berätta det med, eller berätta hur därktkraven där ser ut. Då blir det mycket lättare för folk att ge dig hjälp och tips du faktiskt kan få nytta av.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat