Visa ett inlägg
Gammal 2011-03-16, 17:42   #100
cillagonk cillagonk är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 23
Hej Det där med upphovsrätten är alltid knepigt - men som jag brukar säga att inget är nytt under solen.

Jag brukar likna det här med upphovsrätten på så här sätt: Du vill tillverka ett hjul och gör det. Du har sett andra hjul och tagit lite från det hjulet och lite från det andra och sedan vill du sälja produkten. Då kommer vi till frågan? Vem uppfann hjulet första gången - den som du plockar idéer ifrån eller stenåldersmannen? Vad är det som säger att en kasse endast är uppfunnen en gång?

Man kan säga så här att om du exakt följer en beskrivning till en kasse - då har du följt en viss "uppfinnare" Men om du följer vissa bitar här och där så har du utveckat en egen kasse. Vad är det som säger att den som gjort mönstret du följt helt har arbetat efter eget huvud - den i sin tur kan ju ha följt ett mönster på en bit och ett annat mönster på en annan bit, och sedan hävdat att det är de som är upphovsmannen.

Så anser du att du har följt en egen tanke så är du upphovsman för just den väskan - du kan dock inte hävda att du är upphovsman för alla väskor som likanar denna.

Nu har jag svamlat färdigt men jag hoppas du förstår lite av vad jag menat.

För att helt hävda att man är upphovsman så måste du ha anmält det till patent och registreringsverket och sökt patent eller varumärke på det du gjort....

Det figurerade en tvist på nätet för åtskilliga år sedan som urartade till "krig" mellan två kvinnor. Det handlade om en spishandduk. Denna kan sys på många sätt och det är säkert många som "uppfunnit" samma sätta att sy den. Här påstod båda att de blivit bestulna på sin "uppfinning" men om det prövats i rätten så hade säkert båda förlorat.

Det finns någon som tillverkar ett broderimönster och en annan ett annat broderimönster - båda har gjort en speciell katt - den ena påstår att de är ensamägare till mönstret medan den andre påstår att den inte är det. Letar man sedan upp alla katter som är tillverkade som broderimönster så finner man nog många som påminner om varandra utan att de varit medvetna om att de skulle ha stulit någons verk. Det man kan påpeka är stöld är när någon plagierat katten exakt i mått/storlek, skuggningar och detaljer så det inte går att säga att det är person A eller person B som tillverkat den. Då kan man förutsäga att här ligger en kopiering dvs stöld.

Så jag tror att du lugnt kan sy dina kassar och sälja dem också.

mvh
cilla
cillagonk är inte uppkopplad   Svara med citat