Visa ett inlägg
Gammal 2016-10-30, 18:54   #5
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 466
Citat:
SusannaH skrev: Visa inlägg
Tack Gumpan! Det är svårt när man har lite att jämföra med. Jag upplever ju att maskinen slutar funka hela tiden. Om jag nu skulle köra bra tråd ett tag och den skulle sluta funka, då vill jag nog byta ut den. Jag har ju inte kört med ikeatråd jämt, när jag försökte sy en blus för några år sedan hade jag bra tråd eftersom det skulle vara samma färg som tyget. Men, så när jag sicksackar långa sträckor på dukar etc, då känns det så onödigt att använda fintråd. (Det blev ingen blus för övrigt, bara trassel).
En gång när den gav sig fick jag låna en gammal Singer som funkade jättebra på ikeatråd! Så det måste ju finnas maskiner som klarar det. Men väldigt svårt att veta vilka. Men jag får väl ge den en chans till. Annars blir väl symaskinshandlaren glad!
Jag har både nya och gamla Berninamaskiner, dvs både mekaniska och dator. Ju mer teknik desto känsligare. Det är genomgående för alla märken. Bernina tycker jag är den bästa märket. På de gamla mekaniska kan jag sy med björntråd uppe och med tunn tråd nere. Syr perfekta sömmar. Mekaniska är mycket okänsliga.

Du gör ditt val om du vill ha en bra söm=bättre tråd 13-17,50/1000 meter dvs 0,017 öre/m hos Bibbis textil. Vet inte hur mycket IKEAs tråd kostar men tror att den är marginell skillnad om du jämför meterpris. Men himla skillnad på tråden. Om de som servat maskinen säger att den syr bra. Vilken tråd har de använt. Att få snygga fållar m m är väl viktigt?
P
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat