Visa ett inlägg
Gammal 2019-09-14, 15:36   #9
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Ja, tar med mig att dokumentera i bilder. Har inte tänkt på det.

Ska svara på dina frågor nu när de tillfälligt är ute.
Du frågar:

"Nåla fast uppe på axeln, håll koll på att sid och ärmsömmarna att de inte sticker iväg. Du måste justera ärmen så att omkretsarna stämmer. Det gör du genom att du tsar från skjortkroppen tyg. Du nålar inte tillbaka ärmen i samma sömmar. Du måste justera att det stämmer mot skjortkroppens tyg."

Det är väl just detta som är mitt problem, att jag inte får ihop det i mitt huvud, för att kunna sätta in det i praktiken. Får försöka pröva och se vad som händer, när jag har hämtat en skräpskjorta.
Svar:
Dra och sträck lägg så att det är plant. Tänk inte gör, du kommer att se under tiden. Lägg räta mot räta. Trä på skjortkroppen på ärmen.
Du frågade:

Hur vet jag exakt var jag ska markera uppe på ärmen? Ska jag mäta den böjda delen, d.v.s. från punkten där axeln och ärmen möts (alltså vid armhålan) och se hur många centimeter den är nu och då markera på mittenvärdet?
Svar: Om du känner på din axel på väg ut mot ärmen så känner du vart axelns ben slutar. Där har du axelns slutpunkt. Markera med en penna. Kolla genom att markera med en nål ta på dig skjortan och titta i spegel. Ser det bra ut mäter du hur långt det är, läger till sömnsmån.
Notera måttet så har du till övriga skjortor.

Du frågar:
Eller menar du att jag bara ska markera exakt där sömmarna möter varandra, d.v.s. axelns slut och där ärmen tar vid, samt sömmarna som möter varandra längst ner vid armhålan och markera där?

Om jag markerar där jag vill axeln ska sluta, måste jag då inte veta exakt var skjortan och sömmarna längst ner vid armhålan ska möta varandra? Annars blir väl armhålan väldigt mycket större, proportionellt sett, mot hur axeln tidigare var?

Svar:
Se tidigare svar på tråden.

När du har gjort detta åt din man, har du då sytt med maskinen på utsidan eller insidan av skjortan? Jag arbetade på insidan med den andra skjortan som jag hade. Kanske är bättre att arbeta på utsidan

Svar:

Jag har sytt från insidan. Dvs avigan.

Axelns mittpunkt och ärmens mittpunkt är viktigat att hålla koll på. Sidsömmarna är ju redan markerade om skjortan är sydd så.

Du frågar:
Sömnadens gång.

Svar:
Jag skulle börja med att förkorta axeln och sy tillbaka den. Sedan skulle jag sy in sidor och ärm i en och samma söm. Lägg plant och nåla, tråckla sedan.


Nu är du nära att knäcka koden. Det märker jag på dina frågor. Var noga och tråckla efter att du har nålat.

Hör av dig om du inte förstår. Kollar av och till om du skriver här på tråden. Om så behövs får vi ta det på facetime. Ge inte upp!!!

Hoppas att vi kommit lite närmare nu. Försöker förklara så gott jag kan.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat