Visa ett inlägg
Gammal 2008-01-09, 20:11   #7
Tygtokig Tygtokig är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 110
Hej igen!

Jag har ingen beskrivning, men jag kan försöka förklara hur jag gjorde.

Jag bestämde först hur stort jag ville ha det, och klippte sedan ut två bitar (bak- och framstycke) och la till sömsmån. Sedan klippte jag ett jack på diagonalen genom framstycket, fast inte helt och hållet. Klipplängden motsvarade blixtlåsets längd. Där efter vek jag in klippkanterna mot baksidan och nålade fast blixtlåset innanför öppningen. För att få den fyrkantiga formen vis blixtlåsets slut, klippte jag två små sneda klipp i tyget där så att jag kunde vika in snyggt. Jag sydde sedan en söm runt i en kontrasterande färg för att få en kul effekt. Sedan var det bara att sy ihop fram- och bakstyckena, genom att sy räta mot räta såklart. Men, se till att åtminstone ha en liten bit av blixtlåset öppet när du gör det för att kunna vända enklare

Jag dekorerade ju mitt pennfack med olika sömmar och det gjorde jag faktiskt allra först, innan jag klippte. Men man kan ju lika gärna brodera för hand efteråt om man vill. Eller dekorera på annat sätt! Jag hittade en jätterolig liten knapp i form av en pennvässare som jag sydde fast

Hoppas detta var en hjälp på vägen!

Beatrice.

Senast redigerad av Tygtokig den 2008-01-09 klockan 20:13.
Tygtokig är inte uppkopplad   Svara med citat