Visa ett inlägg
Gammal 2007-06-25, 16:57   #2
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 469
Allt är en smaksak...

Nej, jag tror inte att det blir fult. Grönt är sprungen ut av gult och blått, dvs blandar du dessa två färger så blir det grönt.

Många färger går att blanda tillsammans med grönt. Tänk på så många olika färger som våra blommor har.

Du bör dock tänka på att de ligger i samma "nyans, intensitet, harmoni, ton". Svårt att beskriva. Har du en knallig grön så bör du har knalliga övr färger osv. En mjuk grön, typ dimgrön och beige då kan det ev vara lämpligt t ex med pastelltoner.

Lägg tygerna brevid varandra på en säng t ex. Titta på tygerna, om du upplever att ett tyg ser ut att ligga närmare dig, eller att det sticker dig i ögonen, plocka bort det.

Till slut bör du bara ha kvar tyger som ligger "stilla". NÄr du tittar på dem så upplever du en balans och en harmoni mellan färgerna.

Det är nog klokt omdu begär att få tygprover med dig hem eller att du tar med dig dina tyger.

Oj, vad svårt detta var att beskriva eftersom jag inte vet vad du har för färgkunskaper och språkbruk. Om du inte förstår vad jag menar hör av dig så skall jag försöka beskriva vad jag menar på ett annat sätt.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat