Visa ett inlägg
Gammal 2011-06-16, 08:01   #2
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
När jag sydde mina första medeltidsklänningar efter det mönstret så gjorde jag en underklänning efter samma mönster först och provade av alla andra klänningar ovanpå den. Jag har för mig att jag gjorde lång ärm på underklänningen också.

Jag skulle dock avråda dig från Sophias ateljemönstret av andra anledningar än att det inte är HK.

1.Det drar mycket mera tyg än ett HK mönster pga av princessömmarna som går över bysten och de utställda kjolvåderna.

2. Dessutom vill jag minnas att jag hade ett himla bök att få ärmen att passa i ärmhålet för det var jättemycket hållning på den.

3. Jag fick sy in massor för klänningen var stor i storleken fast jag sydde efter "min storlek" enligt måttlistan. Det senare går ju att undvika genom att mäta på mönstret först men jag var rätt grön på att sy efter mönster på den tiden.

Skulle jag göra en figursydd klänning med snäv ärm idag så hade jag läst igenom instruktionerna för "Building the feminine silhouette" här:
http://www.cottesimple.com/

Och tillämpat den lärdomen på mönstren som historiska världar har gjort på senmedeltida särk och moybog klänning.

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat