Ämne: Sätta betyg
Visa ett inlägg
Gammal 2009-01-14, 11:56   #6
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
Det är nog sant att det är kul att få bra betyg, om det är nån som använder sig av betygssättningen.

Men mindre kul skulle det ju sjlvklart vara om man fick ett dåligt betyg, av förståeliga orsaker.
Såklart man (jag/dom flesta) blir glada av positiv kritik också. För de flesta här hobbysyr väl mest, och även för den mest rutinerade handarbetaren så går det väl fel ibland, så ibland kanske arbetet helt enkelt inte är värt så högt betyg. Då är det ju förstås bra med den positiva kritiken. Nån kan erkänna att jo, det var inte så snyggt. Men sen ge tips på hur man kunnat göra bättre. Det är ju bra!

Men om nån bara hade varit inne å kikat på bilden å gett ett riktigt dåligt betyg, utan att lämna skriftlig kommentar, då hade man nog blivit lite stött tror jag.

Just därför är hela betygssättningen på sysidan kanske lite onödig. Varför ge ett enkelt vitsord, som inte beskriver så mycket, när man kan ge en utförlig kommentar istället?

Sen så ids ju inte folk ge andra betyg än femmor heller, har jag märkt. Man kör efter regeln "Om du inte har nåt bra att säga, säg inget alls". En regel jag förvisso inte tycker så bra om (den konstruktiva kritiken spökar här igen), men i frågan om frivilliga betyg så... ja.... Varför ska jag sätta ett lågt vitsord, som jag vet att kanske bara sårar. Då ger jag hellre inget vitsord alls.

Så eftersom betygssättningen ändå egentligen inte fungerar hä på sysidan, så tycker jag också att den är ganska onödig. Kunde egetnligen tas bort helt och hållet.

Okej, ibland lägger jg ebtyg också. Om jag ser nåt som är verkligt bra gjort och snyggt, så ka jag ge en femma p det, bara för att ytterligare poängtera att jag tyckte det var superbra. Men då kunde man väl kanske istället för det dåligt fungerande betygssytemet ha nåt annat system?
Det första som jag kommer att tänka på, helt spontant här och nu, är att man kunde tilldela en stjärna till de arbeten man tycker är extra fina.

Så istället för betygssystemet där siffrorna 1-4 sällan används, så kan man ge EN stjärna till ett arbete, för att utmärka det som speciellt.

Vill man använda sig av betygen i sökfunktionen då, så kan man kanske istället söka på stjärnor. Vilket arbeten har mycket stjärnonr (här gäller då alltså en stjärna per användare/arbete).

Nåt att fundera på?
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat