Visa ett inlägg
Gammal 2007-05-22, 14:07   #27
avsl080610 avsl080610 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 32
Jag kan inte låta bli att reagera på den snobbism som härskar inom hundvärlden. Jag vet nästan ingen annan grupp av människor där elitism och snobberi märks så tydligt.
Det finns bland brukshundsägare en utbredd åsikt om att bara deras hundar är "riktiga" hundar att bara hundar som har en arbetsuppgift kan ses som en meningsfull hund att ha.
Lika så är det utbrett inom SKK-kretsar att bara renrasiga hundar är riktiga hundar och att alla andra hundar knappt ens förtjänar att leva.
(Jag vet vad jag talar om då jag är uppväxt inom utsällnings och brukshundssvängen.)

Jag tycker att det är mer djurplågeri när folk köper en bordercollie och låter den sitta i en lägenhet hela dagen. Många sällskapshundar är avlade i flera hundra år för att vara just ett sällskap, därmed är de bättre anpassade till vårat moderna liv. De behöver självklart också motion och träning men inte i samma utsträckning som en brukshund.

Den här debatten om vilka hundraser som borde få finnas i Sverige eller inte känns rätt osaklig och osmaklig då det faktiskt handlar om familjemedlemmar. Mina hundar tillhör faktiskt min familj och de har inte bett om att bli födda här i Sverige. Däremot är det mitt ansvar som hundägare att ta hand om dem på bästa sätt och se till att de lever värdiga hundliv.

Folk borde reagera starkare på riktigt djurplågeri istället för att hetsa upp sig på småsaker. Det finns väldigt många djur som far illa och många hundar värden över som behöver ett tryggt hem oavsett vilken ras de tillhör.

För att klargöra min åsikt än en gång; jag ser inget fel i fina hundkläder så länge funktion alltid går före människors fåfänga. Kanske vore det bättre att de så kallade seriösa SKK-anslutna uppfödarna slutade sälja småhundar till småtjejer till överpriser, då skulle hela den här statusprylen försvinna och även dvärghundar skulle få leva normala hundliv med eller utan en tröja.
avsl080610 är inte uppkopplad   Svara med citat