Visa ett inlägg
Gammal 2009-11-11, 19:43   #58
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Intressant diskussion det här. Väntar med spänning på juristens svar på "vanlig svenska".

Håller dock med om att har man betalt för ett tyg och det inte tydligt framgår att det är skyddat på det viset så det är omöjligt att sy av tyget än åt någon annan än sig själv borde det vara fritt fram.

Varianten med vinstsyfte är ju att sy upp av tyget- men enbart ta betalt för arbetet. Och vilken timpenning man tar är ju hyfsat fritt....
Då tar man ju inte betalt för tyget= ingen vinst för materialet. Å andra sidan, tar man betalt för tyg och arbete så har man väl ändå inte gått med vinst? Tar man mer betalt för tyget än vad det kostade borde det räknas som vinst. Förmodligen är väl jobbet vi gör som räknas som "vinst"...

Ytterligare en aspekt på det hela är ju all den gratis reklam som t.ex. Hello Kitty får om man använder deras tyg och syr av (till "eget" bruk eller åt andra). Förstår ju om de inte vill förknippas med något "slafsigt" gjort men jag har ju betalt för tyget- borde de då inte betala mig för att jag gör reklam för deras figur? Eller ge bort tyget...Överdriver lite men...
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat