Visa ett inlägg
Gammal 2009-11-11, 07:16   #55
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Citat:
Alvan skrev: Visa inlägg
Det gället att här skilja på upphovsrätt och mönsterskydd. Ovanstående gäller om det "endast" finns upphovsskydd på tyget, men om de har sökt mönsterskydd (vilket de verkar ha gjort) så gäller det som följer i texten efter:



Quilt tyger har troligen "endast" upphovsrättsskydd vilket gör att man kan sälja vidare utan problem. Det är bara om du kopierar och tillverkar ett exakt likadant tyg som du får problem.

Det som är kontigt är att man inte upplyser om att tyget är mönsterskyddat i butik och vad det innebär. Men då skulle de väl inte få sålt något...

På en del tyger så står det i stadkanten (om jag inte minns fel) om de är skyddade...

Jag är tveksam till om det verkligen kan gälla. Det verkar synnerligen ologiskt.

Säg att jag köper en mängd tyg för jag skall göra "Hello Kitty" sängkläder till hela familjen (välidgt otroligt). Sen ångrar jag mig och vill sälja tyget vidare, men skulle då enligt ovanstående påstående vara förbjuden att göra det trots att ingen sådan information har framkommit vid köp? Jag tror inte att det kan fungera så i praktiken. Har man bjudit ut något till försäljning så har man nog begränsade möjligheter att styra över den fysiska vara som man har fått full betalning för.

Men visst, det är så fel det här med att böcker, skivor och tyg med någon djäkla ful katt på är hårdare skyddade än läkemedelspatent som kostar miljarder att ta fram. Men visst, Hello Kitty är väl viktigare för mänskligheten än ett ruttet gammalt AIDS-vaccin!
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat