Visa ett inlägg
Gammal 2013-03-03, 22:45   #4
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Kan så vara, men det är svårt att konkurera med dom gamla maskinerna. Jag har inte provsytt just maskinen du rekomenderar (ett antal andra nya Pfaff, dock), men jag vet ett antal grejer som dom gamla tvåtusenmaskinerna har som i alla fall jag aldrig hittat på en modern maskin.

Den smala pressarfoten och smala friarmen, till exempel. Nya maskiner är hopplöst klumpiga och begränsande i jämförelse. Bra matning har dom också och det enda jag testat bland moderna maskiner som kan mäta sig med det är övermatning och det tenderar att vara lite fumligt att jobba med när man syr precisionsömnad. Starka motorer tenderar dom också att ha jämfört med dom moderna som ska vara "likvärdiga".

Och även om delen är dyr och arbetskostnaden kommer till det så är det fortfarande inte i närheten av några femtusen.

Och om inte tvåtusenserien räknas som maskiner i "världsklass" vet jag inte vad... Jag har hört mer än en person hävda att det är dom bästa allround maskiner som någonsin tillverkats. Och det från både erfarna reparatörer, försäljare och erfarna hemmasömmare.
Själv har jag en lite senare maskin i samma serie och jag har utan att tveka lagt en del på att hålla den igång.

Det fanns en tid när jag tänkte att den började närma sig pensionen, men efter att ha letat aktivt efter en värdig ersättare i ett par år så är jag i dag ganska övertygad att det enda sättet att ersätta den skulle vara men en hel maskinpark industrimaskiner.

Men alla har vi olika behov och prioriterar olika.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat