Visa ett inlägg
Gammal 2019-10-22, 17:42   #3
G-son G-son är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2015
Inlägg: 61
Husqvarna Automatic & zigzag, de metallicgröna maskinerna från 50 & 60-talet som kom före 2000-serien är pålitliga, automatic har ett antal mönstersömmar medan zigzag bara har raksöm och zigzag.
Ingen direkt avancerad knapphålsfunktion, det handlar bara om att sätta i rätt fot och sy några stygn zigzag med maxbredd, sedan halv bredd & nålen i vänsterposition, i andra änden lämnar man nålen nere i mittposition, vänder tyget ett halvvarv och repeterar de två momenten.
Kan vara lite svårt att hålla rätt avstånd mellan sidorna av knapphålet.

Dock tror jag att en modern knapphålsfot som "glider med" tyget kan göra jobbet mycket lättare - när tyget inte glider omkring under foten kan det inte heller glida snett. Istället för att vända tyget kan man köra ena sidan med nålposition vänster, och andra sidan med nålposition höger medan man backar, så slipper man flytta tyget under foten alls.

2000-serien har maskiner med en mer automatisk knapphålsfunktion, man drar ut stygnbreddsratten och får ett antal hack den kan vridas mellan - man vrider i tur och ordning till 1, 2, 3 & 4 för att sy ena sidan, ena änden, andra sidan, andra änden. Man får tänka på att fälla ner matartänderna i ändarna, om man inte vill ha matning medan de momenten sys, annars är det rätt smidigt. Även dessa maskiner bör ha nytta av en modernare knapphålsfot, för att minska risken att sy snett.

2000-maskinerna är nyare, och har därmed fler plastdelar. Bland annat brukar den fasta kammen för zigzag & trestegs zigzag gå sönder till slut, men den finns fortfarande att köpa ny.


Om du är en aning händig och har utrymmet som krävs kan du gå in för en viss symaskinsserie och köpa på dig de du hittar billigt - jag har skaffat mig ett gäng i automatic & 2000-serierna. Det är absolut bra att börja med en fullt frisk maskin genomgången av en kunnig, men sedan är det trevligt att kunna sköta det mesta själv, ha extramaskin(er) för de tillfällen man inte vill ställa om en maskin gång på gång för att gå mellan två olika sömtyper/trådtyper o.s.v eller när huvudmaskinen strular, och ha lite reservdelar stående ifall något skulle behövas - en reservdelsmaskin kan vara mycket billigare än en enda lös del man kan köpa i handeln.
G-son är inte uppkopplad   Svara med citat