Visa ett inlägg
Gammal 2007-08-08, 07:55   #6
avslut110208 avslut110208 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 169
Jag har funderat på att starta ett något mindre magasin som (förhoppningsvis) skulle gå sälja lokalt (läs västerbotten).
Jag är något av en hobby-journalist (dvs har läst lite i området på skoltid, layout, textkommunikation och litteraturvetenskap) och tror faktiskt att jag skulle kunna få tidningen att funka OM jag hade lite mer tid över (ska börja tredje året på gymnasiet, SP inriktning samh. och ekonomi).

Även jag har töttnat på utbudet (visst, Allt om handarbete har bättrat sig men ändå...). Det finns inget nytt i tidningarna,man ser ju bara tröjmönster och sockar var man än vänder sig och i samma gamla mönster.

Vad som behövs är en banbrytande tidning med lite roligare mönster som väcker skaparlusten både hos nya handarbetare och de med större erfarenhet.

Jag skulle vilja se en tidning med både mönster, inspiration och repotage. Det skulle vara repotage om sammankomster, intervjuer med kända handarbetare och om olika utställningar. Kanske en liten text innan man introducerade något nytt (typ faktatex om tex amigurumi sen ett mönster).
Recensioner av böcker, tips om olika butiker, websidor och evenemang samt ett upslag med nya garner som blivit provstickade.

Visst, Simply Knitting har mycket av detta men vad vi behöver är en svensk tidning som skriver om de böcker, evenemang och garner som finns här.

Jag har redan layouten klar (sedan ett mindre skolprojekt) och det enda som saknas för min del är tid att konstruera mönster (eller annonsörer som gör det möjligt att köpa in), tid att skriva samt ett tryckeri.

Om jag ser att suget efter en ny liten tidning finns så nog kan jag få den att fungera redan i höst (om det inte blir övermänskligt mycket jobb på skolan) + att jag får lite hjälp av några bekanta och annonsörer (alt sponsor) som gör det möjligt att köpa in några mönster från England, Australien och USA från olika independent designers.

Observera att detta är en tidig planering och att det inte alls är säkert att jag kommer igång med en gång men jag har då tänkt försöka

/Sara
avslut110208 är inte uppkopplad   Svara med citat