Visa ett inlägg
Gammal 2006-08-20, 21:10   #5
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Oj, jag skall erkänna att kunskap om olika tyger inte är min starka sida men jag skall försöka beskriva så gott jag kan.

Jag upplevde tygerna att vara ungefär av samma fräschör som de man köper i tygaffärer här hemma. Det kan kanske variera map hur gammal en rulle är? Men de låg på rullar på samma sätt som hemma och en del var mycket fräscha och fina och andra var lite solkigare. Dock skall sägas att en del tyger förvarades utanför ingången för att visa upp en del av specialerbjudanden och sortimentet och Paris gator är ju som välbekant inte de allra renaste.

Precis som hemma så var det mycket inredningstyger och möbeltyger. Men här skulle jag vilja säga att det fanns ett otroligt urval. Invävda mönster på de mest fantastiska saker. Tjocka tyger med afrikanska djur, musikinstrument, popkonst - ja, allt man kan tänka sig. Dessa tyger känndes mycket gedigna och var ju också tunga då man väver in motiven. Priserna här låg runt 10-20 euro per meter - men kan också ha varit dyrare. Jag var i första hand inte ute efter inredningstyger (hade inte tillräckligt med resväskeplats för några större inköp).

Tygerna var såväl enfärgade som mönstrade, jag önskar att jag hade fotograferat lite så jag hade kunnat visa. Men det känndes som om det fanns MYCKET(fast just stretchtyger var det ganska ont om). Själv var jag ute efter skjorttyger och det fanns blommigt, prickigt, rutigt, randigt, tyger med struktur, tyger med brodyr... ja, väldigt mycket helt enkelt. Rött, rosa, grönt, orange etc. Priserna var från 1 euro och uppåt. Hittade en hel del skojjiga stretchtyger i en specialbutik och där låg meterpriset från 4 upp till 60 euro. Som prisexempel så fanns det ett buttermilk tyg med ett intressant mönster med amerikanska flaggan som böljade och det kostade 35 euro metern om jag tolkade prislappen rätt.

Något som jag upplevde som prisvärt, speciellt i den största butiken, var quilttygerna. Där reagerade jag på att meterpriset verkade vara betydligt lägre än vad jag har sett t ex på tygskroten där de säljer liknande tyger.

Det fanns såväl syntet (t ex sådant som ser ut som siden) och tyger av naturmaterial om det var mer av det ena eller det andra kan jag inte uttala mig om - det var för mycket för att ta in allt. Olika affärer hade lite olika inriktningar. Fråga mig inte om kvalitet för jag har nog fördålig kunskap för att uttrycka mig om sådant. Men med den mängd av tyger och affärer så finns nog det mesta att få tag på. Enligt uppgift så är det iallafall här som de som går på modeskola i Paris är och handlar tyg.

Men annars var väl tygpriset ungefär som i Sverige eller strax där under. Vissa saker är ju svårt att jämföra eftersom jag aldrig sett sådant i sverige, som t ex de här tygerna på stor bredd eller de fräcka inredningstygerna. Jag tyckte också att det fanns mycket kostym och byxtyger. Kanske syr man upp mer sådant i Frankrike?

Själv gick jag och gjorde lite småfynd i de lite billigare avdelningarna. Jag köpte kammofärgad velour som jag har för mig kostade 3 euro metern. Jag köpte småblommigt blustyg för 3.5 euro. Sedan köpte jag också ett bardotrutigt rosa tyg för 5 euro.

Jag känner iallafall att det troligtvis måste bli fler Paristripper i framtiden. Bara jag får med mig maken eller annat ressällskap.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat