Visa ett inlägg
Gammal 2010-11-01, 23:15   #7
Jo_1 Jo_1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 125
Citat:
lilyrose skrev: Visa inlägg
nya frågor.. va betyder..
inc into every st to end 22 sts
*inc 1 , k1* to end 44 sts

vad jag förstår är k = rät, st = maska
tack sam för svar ..rädd att jag gett mig ut på djupt vatten med mina gnomes tomtar..
inc = öka, dvs första raden betyder öka en maska i varje maska (det ska då bli 22 maskor) Sen ska du *öka i en maska, sticka en rät maska* och upprepa detta mellan "*" hela varvet. (du ska förmodligen få 44 maskor på slutet, lite svårt att utläsa mha bara en del av mönstret)

Engelska stickmönster är lätta att sticka efter om man gör EXAKT som det står, dvs ökar på det sätt som de anger i boken/beskrivningen (de beskriver oftast hur de tycker att man ska öka/minska. Vill man göra annorlunda får man tänka till lite extra). Ibland är det genom att ta upp garn mellan maskorna och ibland är det genom att sticka i både främre och bakre maskbågen. Som sagt: Läs noga och gör det som står, så löser det sig

Det tog ett tag innan jag fattade hur de menade, men numera stickar jag mycket hellre efter engelska mönster, för de är så exakta. I svenska mönster står det t ex "avmaska 2 m på vartannat varv". Ska man då avmaska på varje rät-varv, eller även på avigvarvet? Tacka vet jag engelska mönster, där står det oftast "Row 13: Purl, Row 14: Cast off 2 st" och man får ALL info.

Hoppas att du får kläm på det snart!
Jo_1 är inte uppkopplad   Svara med citat