Visa ett inlägg
Gammal 2017-11-23, 16:45   #2
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Först och främst ska man satsa på en riktigt bra allroundsymaskin. Utan den kan man inte sy t.ex. knapphål, dragkedjor och många andra vanliga moment.

Nummer två bör vara en pålitlig och lättanvänd overlockmaskin.

Som nummer tre kommer en täcksömsmaskin, som man kan fålla t-tröjor och bandkanta med. Många klarar sig utmärkt utan en sådan och använder tvillingnål eller någon mönstersöm i stället.

Själv har jag en toppenbra vanlig symaskin med ett stort sybord och en Babylock Evolution som är en kombi overlock/täcksöm. Den är lätt bygga om mellan sina båda funktioner tack vare luftträdningen, men någon minut tar det i alla fall. Nålar ska flyttas, gripartrådar ska träs annorlunda så det blir lite irriterande om man behöver göra det ofta. Därför har många en separat overlockmaskin och en för täcksöm, anskaffningen är inte dyrare. Några som syr mycket har flera maskiner av samma sort som är färdigträdda med svart eller vit tråd. Då går det undan i sömnaden.

Viktigt är att maskinen är lätt att trä och ställa in för olika tyger, att den är tyst och att den syr snyggt. Jag fick en äldre Singer som jag fick ordning på efter lite vänlig omsorg. Den var med på ett sylan och eftersom jag inte kom ihåg hur den undre gripartråden skulle träs och ingen annan heller förstod det så gick den inte att använda då. Handboken var kvar hemma.

Om jag skulle skaffa nytt idag skulle jag satsa på en bättre Juki overlock med luftträdning och ställbar bredd på sömmen. Men det klarar min Babylock så fint så just nu är inget köp aktuellt.

Senast redigerad av suskal den 2017-11-23 klockan 16:46. Anledning: tillägg
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat