Visa ett inlägg
Gammal 2013-04-29, 23:18   #9
ariadne ariadne är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 22
Infällning

Hej!

Vad roligt att du kan få ut nåt av mitt babbelbubbel . När jag kommer igång så...

Det finns självklart ordentliga beskrivningar av infällning av spets både på nätet och i böcker på biblioteket. Men jag tänkte ändå drista mig till att säga lite om det. När jag kommer igång så... (*2)

Precis som när man "bara" syr på spets, antingen mitt på ett tyg eller i kanten, kan man både sy för hand eller på maskin. Det beror framför allt på materialet, hur tunn spetsen är och vilken effekt man vill få.

Och på ett sätt är infällningen precis samma sak som en påsydd spets - det som tillkommer är att man syr fast fler sidor av spetsen och sedan klipper bort tyget under. En kort beskrivning:

Vi struntar i de lite mer avancerade varianterna där man har en liten bit mitt inne ett tygstycke (ett hjärta eller romb t.ex.) och håller oss till långa, raka spetsremsor.

Säg att du vill ha en infällning överst i ett tygstycke.
  • Nåla eller tråckla fast spetsen där den ska vara.
  • Sy fast ovan- OCH undersidan. (Här kan man sluta om man är nöjd - utan infällning.)
  • Nu sätter man sin lilla sax mellan spetsen och tyget och klipper upp tyget mellan sömmarna. Jag behöver väl inte säga "akta spetsen"?
  • Vik undan det klippta tyget från spetsen, in uppåt respektive nedåt på de stora tygbitarna.
  • Pressa och jämna till genom att klippa två fina sömnsmåner (en uppe och en nere).
  • Vik in de nya sömnsmånerna och sy fast på samma sätt som en fåll - för hand eller med en maskinsöm från rätsidan.

Samma princip används för andra typer av infällningar, raka, runda, ojämna bitar. För helt raka kanter finns ju ett annat sätt att få samma effekt... (När jag kommer igång så... (*3) )

Klipp isär tygstycket där du vill ha spetsen. Sy fast varje del i vardera sidan av spetsen. Kortare beskrivning men arbetsinsatsen är ungefär lika stor för samma effekt. (Det här sättet funkar inte om det är mer komplicerade former som ska formas /sys ihop.)

Och till slut - jag retades bara lite om det där med färdiga resultat. Har själv skåpen dignande av både tyger och garn, medan dagarna fylls med annat. Men den här forumskonversationen har fått det att klia i fingrarna på mig... ska nog dyka ner och hitta ett lämpligt UFO att börja med!

Hoppas det går bra för dig!
// A
ariadne är inte uppkopplad   Svara med citat