Visa ett inlägg
Gammal 2013-04-28, 22:47   #7
ariadne ariadne är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 22
Lightbulb Blekning och infällning

Hej igen!

Blev så inspirerad att jag var tvungen att leta efter min samling av husmorsböcker från början av förra århundradet (tänk att man måste skriva så nu!). Grrr - de flesta är nerpackade i källaren! Men med viss hjälp av de som bor i bokhyllan, fantastisk minnesekvilibrism och lite hjälp av webben vågar jag ge vissa tips. Första några brasklappar:

Numero uno: Prova alltid på en liten bit av spetsen först för att se effekten och inte skada.
Numero due: Ta reda vilket garn som använts. Med tanke på att det är två generationer bakåt så skulle det kunna vara nåt annat än rent naturmaterial. Annars är det väl vanligast med bomull eller lin i virkad spets.
Numero tres: Ta gärna kontakt med nån hemslöjdsförening eller rent av museum, som kan ge riktiga råd.

Dåså. Det finns ju "vanlig" blekning med syntetiska medel, där har jag hört bra saker om Grumme bleksalt till exempel. (Jag själv skulle inte använda Klorin både pga ekologiska skäl och för slitaget på garnet.)
Däremot skulle jag prova några av de gamla husmorsknepen först, de borde inte göra skada och är nästan gratis tack vare ingredienserna. Ett är att blanda diskmedel med potatismjöl, gnida in och låta sitta i en stund innan man sköljer ur. Har sett varianter med citronsyra också, där borde blekningen bli starkare på gott och ont.
En liknande metod är att lägga spetsarna i filmjölk ett par timmar /över natten och sedan tvätta dem ordentligt. Vet inte om vanlig mjölk funkar.
Sen brukade man alltid säga att vittvätt, lakan etc, skulle torka i solen, så när du spänner upp dem efter tvätten kan de kanske torka i en solfläck. (Yaey, vår!)

Men jag måste också säga att blekning inte är enda lösningen. Det kanske skulle vara snyggt att färga dem istället? Med någon köpefärg (Herdins eller Grutes Nitor t.ex.) eller mer hushållsvarianter (rödbetor, rödlöksskal, te). De sista blir inte så starka i färgen och passar kanske mest om vill ha lite antik känsla.

Vet inte varför men jag får en bild i huvudet av en linnefärgad kudde med en av dina spetsar färgad i ljusturkost - läckert! Eller milt gulbrun med hjälp av te - också snyggt på ett helt annat sätt.

Sen KAN jag inte låta bli (somebody stop me) att återkomma till det där med infällning. Det kan vara väl värt att prova, både om du skulle ha det på kläder eller t.ex. en kudde. Det är också nåt du kan testa effekten av genom att bara tråckla fast spetsen på en bit resttyg, klippa tyget under spetsen och vika tillbaks det på avigsidan. Funkar sedan utan något tillägg (snyggt på en topp där huden skymtas) eller med ett kontrasttyg under (innerkudde exempelvis).

Ja nu väntar vi bara på att få se vad det blir av det hela!
No pressure... // A
ariadne är inte uppkopplad   Svara med citat