Ämne: Sticka motiv
Visa ett inlägg
Gammal 2012-10-16, 17:06   #1
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
Question Sticka motiv

Jag har försökt mig på att sticka motiv. Motivet är ganska enkelt. Jag ska sticka en mössa är det tänkt, på strumpstickor och jag ska sticka en stor "prick" på var sticka, dvs 4st prickar på mössan, det ska bli stora prickar. Men Jag stöter på problem hela tiden. Första varvet på pricken, (eget mönster) är på 8maskor, vad gör jag då av den andra fägen, bakgrundsfärgen? Jag vet att är det inte långt mellan färgbytena kan man låta den va bakom arbetet så på avigsidan blir det liksom "ränder". Men i mitt fall fungerar nog inte det, för det blir inte alls bra på baksidan, hoppen mellan färgerna är för långa liksom. Men hur ska jag annars göra, för att det inte ska bli långa hopp mellan färgerna på avigsidan?
Mitt andra problem är att bakgrunden är elastisk, men motivet blir det inte, när det är färdigstickat, det blir liksom inte följsamt, om ni förstår hur jag menar, och det blir inte snyggt då när jag vill ha den på mig. Nu har jag dragit upp arbetet, lagt upp fler maskor, men vill ändå kunna lära mig hur man ska göra för att det ska bli snyggt?
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat