Visa ett inlägg
Gammal 2010-06-28, 23:18   #1
Toxa Toxa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2010
Inlägg: 2
Acetat eller viscosefoder?

Hej!

Jag är ny här, och har letat runt en del efter svar på en fråga, utan resultat. Kan hända att jag missat det, tipsa i så fall gärna om var jag kan hitta svar!

Frågan lyder:

Jag ska sy min brudklänning av en kraftig sidentaft. I butiken fick jag rådet att använda toiletyget som mellanlägg för att stadga upp extra.
Någon som brukat göra så när man syr i siden? Är lite rädd att det ska bli för tjockt i sömmarna, men å andra sidan kanske risken är mindre att det repar upp sig i sömmarna eftersom klänningen kommer vara åtsittande? Tips och erfarenheter kring detta, någon?

I de två sidenbutiker jag besökte fick jag dessutom helt olika råd angående foder till min klänning. Den ena rådde mig att definitivt ta acetatfoder, eftersom viscose skulle bli statiskt. Den andra sa att jag absolut måste välja viscosefoder eftersom acetat blir statiskt och dessutom inte andas. Så, vad göra? Vilket fodertyg bör jag välja?
Kanske bör tilläggas att jag ska ha tyllunderkjol, så fodertyget kommer inte klistra sig mot benen om det nu blir statiskt, men risken är väl att det blir statiskt mot sidentyget om jag nu väljer fel... Och det är ju inte mysigt med en "plastig" känsla mot kroppen heller, men blir det verkligen det av acetat?
Någon som har koll på detta?
Toxa är inte uppkopplad   Svara med citat