Visa ett inlägg
Gammal 2005-12-13, 19:46   #2
Adonia Adonia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 112
Jag har inte testat darkleathers mönstermetod, men jag ser på en gång att det inte kommer att fungera bra alls. Precis som du säger är den alldeles för förenklad, så pass att det inte kommer att ge något godtagbart resultat. Tro mig, att konstruera ett välsittande korsettmönster är bra mycket mer avancerat än så.

Först och främst är det ingen bra idé att göra en jämn fördelning av "insnitten" (eller "hålen", som han kallar det). Man vill ju gärna ha mer form på sidorna, än man har framtill, för att bara nämna ett exempel på hur felaktigt det är.

Sedan verkar han inte ha tagit något mått för övervidden på korsetten, utan utgår från att det är detsamma som höftmåttet. Helt galet.

Kanske fungerar metoden som startpunkt för en nybörjare som inte har någon aning om hur man ska börja, men man får räkna med att det kommer att krävas en hel del justeringar.

Jag kan tyvärr inte ge dig en bättre beskrivning. Den metod jag själv använder bygger dels på en mängd kroppsmått, men framförallt på instinkt för hur vidden ska fördelas och linjerna formas, för att ge önskad form. Instinkt är tyvärr ingenting som går att skriva ner i en steg-för-steg-metod, utan man måste skaffa sig den genom erfarenhet (trial and error).
Adonia är inte uppkopplad   Svara med citat