Visa ett inlägg
Gammal 2010-07-30, 06:24   #8
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
I så fall är det där problemet ligger. Den boken är värdelös om man inte uppfyller måtten perfekt som står i tabellen. Jag skulle tippa på att du ligger för bystdelen ens med bh. Vad har du för mått kring bysten om du står framåtlutad utan bh när du mäter?

Hur som helst, boken ifråga utgår från att man ska ha nästan lika mycket vidd framtill och baktill. Jag skulle gissa på att du har ca 85D/E i bh:ar, och har du mer än B så fungerar det inte. Jag har 97 cm över bysten och 67 cm underbysten, vilket är lite mer extremt än dig. Men, poängen är att de 30 cm alltid sitter framtill vid bysten. Jag behöver ju inte extra vidd i ryggen för att jag har en stor byst. Dessutom så är det inte en korsett i boken. Det plagget är inte gjort för att reducera midjan. Plagget ifråga har faktiskt rörelsevidd, vilket gör att det är större än kroppen.

En korsett ska inte minskas alls på andra ställen än i midjan. Då du trycker undan fett från midjan måste det ha någonstans att ta vägen. Om du trycker på bröstkorgen blir det dessutom svårt att andas. Det du ska göra för att göra det så enkelt som möjligt för dig är att att konstruera en grund utan rörelsevidd alls. Prova det och se att det sitter bra. Då kan du också se till att få ordning på bystdelen. Sedan tar du in midjan på mönstret, där du vill att det ska tas in.

Om den boken är det du har skulle jag nästan snarare föreslå att du försöker mäta dig fram till mönstret ifråga. Ta på dig en riktigt tajt t-shirt eller ett tajt linne. Bestäm sedan var linjerna ska gå. Minst 5 delar på varje sida, och gärna några extra bitar vid bysten. Markera sedan på plagget du har på dig var varje söm ska gå, och var varje del ska sluta upptill och nedtill, antingen med nålar eller med en penna eller krita som går bort i tvätten. Sedan behöver du antagligen hjälp. Nu ska du mäta varje del på varje ställe, vid midja, underbyst, byst, och höft och i nederkant och överkant. Mät också avståndet mellan varje mått och anteckna det. Efter det så ser du till att rita upp varje bit efter de mått du har. På så sätt får du ett mönster som passar utmärkt just för dig.

Andra alternativet är att du börjar med att följa Ömans för ett grundliv, men du gör det helt utan rörelsevidd och du låter vidden i bystviddslinjen baktill vara lika stor som halva underbysten plus någon enstaka cm. Och sedan försöker dela upp plagget i flera bitar.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat