Visa ett inlägg
Gammal 2009-12-13, 08:55   #66
miiaoo miiaoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 61
Hej allihop

Jag har just läst tråden och diskuterat lite med min man som är jurist. Det är lite (inte så lite eg) krångligt med dom här stora varumärkena som ex Hello Kitty.
Tyvärr så stämmer det att man inte får sy upp och sälja tex kläder av det tyget som tex säljs på Jysk då det är varumärkesskyddat. Skriver du ut i din marknadsföring " Hello KItty klänning" så är du ute på olaglig is o man säger så. Skulle du istället sy en klänning och sälja den som "barnklänning" men inte skriva Hello Kitty så inkräktar du inte på deras revir om du gör det i god tro, dvs du har köpt tyget och frågat på Jysk om du får sy och sälja och dom säger att självklart får du det. Då tror ju du att det är grönt ljus. Detta skyddar till viss del om du händelsevis skulle bli stämd för att du säljer utan licens.

Men det är att ta en stor risk att göra så med ett så stort varumärke som ex HK då det är olagligt att sälja säker tillverkade av "deras" tyg.
Det är dock en annan sak då det gäller att sy upp saker för eget bruk eller säljer till en vän för självkostnadspris. Det är som tidigare nämnts försäljning med skyddat varumärke och vinst pga av detta som är förbjudet och belagt med licens.
Nu har jag säkert förvirrat ytterligare men hoppas att ni förstår hur jag menar ändå..
miiaoo är inte uppkopplad   Svara med citat