Visa ett inlägg
Gammal 2005-12-21, 15:07   #36
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Folkhögskola?

Hej!
Har du kollat på folkhölgskoleutbildningar? Det finns gott om folkhögskolor erbjuder olika textilslöjdsutbildningar.

Jag går själv en ettårig grundutbildning i textilsslöjd just nu. Utbildningen är uppdelad i två terminer, en med sömnad och mönsterkonstruktion och en med vävning. Dessutom läser man lite stickning, virkning, knyppling, tovning, spinning, materiallära mm parallellt med sömnad/vävning under året.

Jag har just avslutat terminen med sömnad och mönsterkonstruktion, och vi lärt oss att konstruera kjol, liv, ärm, klänning, byxor, och diverse trikå-plagg för dam, samt herrskjortor och några olika herr-trikåplagg. Vi börjar med att ta mått på oss själva och göra grundkonstruktioner för dessa plagg och fortsätter sedan med att göra egna designer (och lär oss principerna för mängder av olika typer av förändringar på grundmösntren så att vi kan fortsätta att designa själva.

I sömnadsterminen ingår förutom att sy upp grundkonstrutkioner samt egen-designade plagg i kategorierna ovan även detaljsömnad där vi lär oss att sy olika typer av fickor, dragkedjor, fållar, linningar, jeansdetaljer etc.

Samtliga lärare har yrkes-bakgrund inom klädsömnad och modedesign.

Jag är otroligt nöjd med min utbildning och har lärt mig enormt mycket.

Ta en titt på www.folkhogskola.nu om du blir nyfiken, eller fråga mig om du vill

Hälsningar
Ilsefin
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat