Ämne: Overlock
Visa ett inlägg
Gammal 2004-06-15, 07:40   #10
IrenePanik IrenePanik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 183
Apropå min Pfaff

Som jag skrev tidigare, så har jag tre återförsäljare där jag bor, dom säljer varsitt märke. Att ha en återförsäljare på orten (eller åtminstone i närheten) är en avgörande faktor för mig. Vet inte hur långt jag har till närmsta återförsäljare av annat märke, men minst 35 mil är det.

Däremot så är jag jättenöjd med min Pfaff och har inte hittat några minusfaktorer. Det är hyfsat enkelt att trä om Pfaffen till täcksöm: Snurra bort kniven och stygnbreddstungan, koppla ur övre griparen med en spak, byta knivbordet mot ett slätt, trä om någon tråd... Om maskinen är trädd för en 4-trådig overlock, behöver jag bara trä om en tråd och flytta nålarna (kan man ju göra med tråden i...). Till kedjesömmen behöver man trä om övre tråden också, men bara på ett ställe. Rätt enkelt om man gör det lite då och då och inte behöver kolla i instruktionsboken så mycket

Och Pfaff Coverlock 4874 låter kul... Marknadsförs dock inte i Sverige och Norge. Verkar likna Bernina 2500DCET

Det låter däremot jättesmidigt att ha en separat maskin för bara täck- och kedjesöm! (Fast det har jag inte hört talas om förrän nu...) Så mitt tips är ändå: Har du återförsäljare på orten, varför inte prova separata maskiner? Dessutom lät det som ett billigt alternativ.
IrenePanik är inte uppkopplad   Svara med citat