Ämne: Overlock
Visa ett inlägg
Gammal 2004-06-14, 11:42   #7
Milla Milla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 43
Lightbulb

Hej igen!

Jag vill tillägga till diskutionen.
Jag tänker också uppdatera mig till en som har coverlock eller täcksöm som den heter. Så medan i stor sätt jag syr nöjd på min Elna PRO 5 DC (syr aldrig industrisöm) tänker jag på om hur det kan vara härligt att ha coversömfunktion också.Tvillingnålen gör sitt jobb bra när man syr den sömmen på symaskinen och man faktisk kan bli nöjd med den. Med coverlock känns det bara på rigtig ...
Några försäljare tipsade att jag inte skulle ha bråtom. När man har en bra overlock och är nöjd då finns det separata coverlockmaskiner som är bra kompletering till: Bernina "FunLock 009DCC" ( bara 5mm täcksöm + kedjesöm), Brother "Cover stitch M-2340CV"(3,6mm täcksöm +tredubbla sömmar,kedjesöm). Båda har differentialmatare och ungefär samma pris: 5000-6000:-(kommer inte ihåg rigtig).Säkert måste det finnas fler. Deras argument är att man blir trött att bygga om maskinen där det finns allt i en. (Vet ej hur mycket det stämmer).
Brother maskiner kan man köpa två för 10000:- Då det overlock M-1034D och coverlock. Eller det var erbjudandepriset...?
Vill också säga om Bernina 2500DCET. Enlig reklam kan den lite till än de avanserade overlocker med täcksöm. Den kan sy sömmar som kallas top och bottom. Såg ett par trendiga plagg märke ESPRIT som var uppsydda med sådanna sömmar. Tror att det kan vara en intressant maskin. Den kostar över 16000:- Den var inte hemma för att kunna titta närmare på den. Kan någon säga nåt om specielt denna maskin?
Elna 744, som är fyra trådig men kan mer än t. ex. Pfaff 4862 är också intressant.
För mig är det lite skumt med märket på maskiner. Jag var mycket fårvånad när jag såg att Pfaff 4872 är nästan likadan som min 10 år gammal Elna. Visst, den främre pannelen ser annorlunda ut men innuti är i stor sätt detsamma. Jag kan säga så att jag såg en förbättrad variant på min gamla.

MVH Milla

Senast redigerad av Milla den 2004-06-14 klockan 21:00.
Milla är inte uppkopplad   Svara med citat