Visa ett inlägg
Gammal 2006-06-10, 09:27   #27
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
Citat:
Delfintua skrev:
Funderar lite på det här med att sälja en produkt. I det här fallet din stygnsättning... Säljer man inte rättigheten att bruka det också, att bruka det hur man vill alltså. Nu menar jag inte att den som köpt av dig ska sedan vidaredistribuera och ta betalt för din stygnsättning. Men att skänka bort en kopia.. är det olagligt? Allt är så luddigt med copyright. Hur är det med de fina stygnsättningar du lagt ut här för nerladdning. Får man använda dom och sälja produkter (dock inte stygnsättningen)?
Lite fundeleringar på lördag morgon
Den som lägger ut något för nedladdning gör bäst i att tydligt där tala om hur man får använda det. Man vill ju ofta att andra skall ha skoj med det man skapat, kanske göra förändringar och förbättringar - men inte börjar sälja det själva tex.

Det är dock inte det enklaste att uttrycka såna villkor själv, därför finns det ett initiativ som heter Creative Commons som verkar för att olika typer av verk skall kunna delas och användas i kreativt arbete men tex begränsas för enbart icke-kommersiellt, att man måste nämna vem som gjort orginalet etc.

Här kan man sätta ihop en egen licens:
http://creativecommons.org/license/?jurisdiction=se

Exempel:
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/se/

Står det inget vid en fil man laddar ner skall alltid anta det bara är för privat bruk, det är grundregeln. Man läser ofta att privat bruk även innefattar den närmaste vänkretsen, men lagen nämner inget om detta så var gränsen går är onekligen luddigt. Om jag vore jurist skulle jag nog anse att tex "mina kompisar på Sysidan" är utanför den privata sfären, det skall finnas betydligt starkare band mellan personerna.

Om en stygnssättning är ett "program" eller något annat vet jag inte. Är det inte det kan du också göra kopior och låta tex din man och barn använda det, men program får man alltså inte göra så med - det är skillnaden.

Ang broderier får man väl anta upphovsrättsägaren tycker att det är OK att man får brodera det på en tröja som man bär bland folk man inte känner - även om detta faktiskt är ett offentligt framförande enligt lagen! Det vore ju lite trist om man bara fick ha tröjan hemma
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat