Visa ett inlägg
Gammal 2009-02-16, 01:57   #12
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Ja precis. Det gäller endast enstaka försäljningar. Jag är bra på varor- skatteregler. Man kan komma undan att betala skatterna tills det blir uppnått belopp, därefter man måste redovisa till skattverket o anmäla sig/ansöka om att starta hobbyverksamheten eller enskild firma (om man tjäna massa pengar, så inte idé att starta med hobbyverksamheten, ta enskild firma i stället för)


Men om det gäller att få betalt på utfört tjänst. Det beror på vad det gäller. Är det hemsysslor, bl.a. städning, hjälp, hundrast, allt som rör "hemma". Det är mkt liknande regler som hobbyverksamhet. Men inte t.ex. bygga upp öppen spis eller renovera hus som är utförd tjänst åt privat person o få svartbetalt från dom.

Då måste man ansöka om hushållsarbetet för att få lägre sin skatt

http://www.skatteverket.se/download/...4488/34502.pdf

det finns nackdel för personer som utfört tjänst, så måste man tänka på egenavgift o sånt, persionsrätt, socialavgifter, beskattningsbar tjänst.

Din fråga: Skattfritt, står under "Kapital" i hoppyverksamhet-broschyren.
Kapital
Enstaka försäljningar av t.ex. en köpt tavla, en
fotografisamling, en frimärkssamling eller liknande
ska beskattas i inkomstslaget kapital. När
det gäller enstaka försäljningar av tillgångar som
du har haft för personligt bruk gäller att vinster
upp till 50 000 kr per år är skattefria. Om din
vinst är högre ska du betala skatt på den överskjutande
delen.


Enstaka försäljningar, kan skatteverket uppfatta att det kan vara enbart väskor som man syr upp 20 st väskor o säljer då o då. Så är det rimligt. Det som skatteverket tar ett beslut vad som är rimlighet, men man kan motsäga till dom.
Men inte så t.ex. massa olika sytillbehör o 100 st väskor per uppdrag o dom är säljande syfte, o ständigt.
Så det är inte roligt om man ansöka om hobbyverksamhet från början direkt. Samt problem med att det saknas org.-nr. Det avgör upp till varje person som sysselsätter sin verksamhet, vad som behöver, o inte. Det är inte lätt alls.

Det är bara att man måste läsa mycket innan att komma igång.
Knep o vett...

Personligt, jag skulle inte ansöka om hobbyverksamhet, om jag skulle sy cool shoppingsväska o sälja då o då. Blocket, hemsidan eller dylikt visas inte. Okey med ebay eller utomlands.
Jag skulle spara kvitto vad jag köpte/sålde, o redovisa på egen hand för säkerhets skull.
Jag skulle få se vad som händer under ett år, är det bra idé eller skit. Om det blir mkt beställningar från privata personer o tjäna ganska mkt pengar, t.ex 30 000 kr, då skulle jag ansöka om hobbyverksamheten innan det blir försent o få straffavgift, men det sker endast under ett år, inte förra året eller så. Om jag skulle ha tjänat ca 40 000 kr förra året, så jag skiter i det, o jag skulle ansöka om hobbyverksamhet som gäller from detta år, 2009, eller om det blev 30 000 kr i juni, då ansöker jag om.
Om skatteverket frågar varför det blir så sent att ansöka om, o trots jag har tjänat så mkt pengar... jag skulle säga: Ja jag visste inte att det gått så bra o förra veckan upptäckte jag att min affär blivit succé så därför jag vill betala skatter o ansöka om hobbyverksamhet, för jag började sälja i feb 2009... bara vit lögn. Det finns inga bevis.
Viktigt är att inte visa hemsida om det, om ja, så man måste byta till ett annat hemsida o ett annat märkenamn, innan att ansöka om. Skatteverket har bra öga på det. Se upp för!
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat