Visa ett inlägg
Gammal 2007-04-18, 14:10   #16
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
"Medeltida" är ett alldeles för brett begrepp om man ska snacka om vad som troligen var vanligt, men om vi snackar fjortonhundratal är jag med.

På den fösta bilden ser man särken på kvinnan i sängen, men på kvinnorna omkring så syns den inte (möjligen i halsen på kvinnan i grönt, men det är svårt att säga säkert från en bild, det skulle lika gärna vara en del av klänningen). Så något belägg för att man gick om kring med synlig särk ser jag det inte som.
Charmig bild annars, jag gillar alla smådetaljerna, som patinorna som ligger vid kistan till exempel.

På bild nummer två är vi ända inne i mitten på fjortonhundratalet vilket troligtvis inte heller är intressant för trådskaparen med tanke på när dräkten ska vara till.
Inte heller här vet jag föresten om det verkligen fins något bevarat eller om man är tvungen att lita på tolkningar av bilder?
Nog för att det ser ut som en rynkad särk bakom snörningen, men bara en bild som källa, utan stöd av fynd ellar texter är en ganska svag källa. Om än nog för medeltidsveckan, om perioden hade varit rätt.

På sissta bilden ser jag ingen särk alls. Slöjan döljer ammningsslitsen där man eventuellt kunda ha sett särken annars, men en ammningsbild är ju inte heller riktigt en bra bild av hur man gick omkring.

Men visst, om mna tycker att det här räcker för att bestämma sig för att man "brukade" kunna se särken så för all del. Det är bara att jag har suttit och bläddrat igenom hundratals bilder, frå lite olika perioder och inte förrän inne på fjortonhundratalet kan man se vad som troligtvis faktiskt är en synlig särk och då på kvinnor mitt uppe i arbetet. (eller i säng, men det är ju inte samma sak) Under större delen av medeltiden förekommer det alltså troligtvis inte. Dessutom är detju inte direkt arbeta på en åker man klär sig för till medeltidsveckan. utan för att gå till olika aktiviteter ute på stan, eller i ett läger fullt med främmande människor.

Så jag tycker fortfarande att man ska låta särken ligga under kläderna och vara det underplagg den är. (ungefär på nivå behå+trosa i dag)

Senast redigerad av Lillith den 2007-04-18 klockan 14:18.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat