Visa ett inlägg
Gammal 2011-11-26, 02:22   #24
Awa86 Awa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 16
Vad tråkigt de flesta tycks ha haft det. Jag är 89a (inte 86a trots mitt alias här) så jag började med syslöjd i 3an 98. vi hade också den meningslösa fasen att sy i papper (korkat egentligen då nålarna inte är gjorda för det och går sönder oftare av den behandlingen och alla vet ju hur ont det kan göra om man har oturen att då träffas av nålen). Sen hade vi lite andra tråkiga obligatoriska saker som en sypåse att förvara sakerna i där vi skulle virka en snodd (jag skippade virknålen när läraren inte tittade ). Senare fick vi faktiskt välja lite men ganska redigerat för om man ville göra nåt med lite form på föreslog läraren en mycket enklare design ganska förudmjukande när man visste att man klarade av det man ville göra.

I högstadiet hade jag världens bästa slöjdlärare man fick välja bland massor av teman (beskrivna i en perm t.ex. läderarbete/ kläder/ virka osv) sen fick man välja vad man ville göra av det. Hon lärde oss ochså brännprov och vattenprov o diverse husmorsknep. När jag stickade stog hon och en praktikant helt faschinerade over hur jämt det blev Det ända obligatoriska var att man skulle väva en lektion var. Jag fick dessutom om det fans plats och jag skötte mig själv vara i syslöjdssalen och handarbeta eller använda symaskinen osv. på hennes andra lektioner (om jag t.ex. hade håltimme). Hon var dessutom uppmuntrande och uppmanade alla till att utmana sig själva och inte välja för enkla saker.

Jag hade prao i en 3a när jag gick i 9an och var med på en av deras syslöjdslektioner och jag blev ganska förfärad av att lärarn inte var det minsta inspirerande och det fanns knappt nåt material (gamla dammiga tyger och garn, inget fint kvar) En elev frågade vad hon kunde göra nu när hon var klar med det obligatoriska och lärarn tyckte i stort sett att eleven kunde väll helt enkelt prata med de andra barnen. Jag föreslog att jag kunde visa hur man gjorde en enkel makramé snodd och lärarn gick med på det, när jag tog typ 3 meter makramégarn tyckte läraren att jag tagit för mycket!!! Allt det gick åt på mindre än halva lektionen och jag tror dessvärre att det var den mest instruktiva lektion de eleverna haft (fler tittade på när jag visade än gjorde obligatoriska saker). Läraren var inte så nöjd med min insatts jag tror att hon kände sig överkörd eller nåt sånt.
Awa86 är inte uppkopplad   Svara med citat