Visa ett inlägg
Gammal 2013-05-16, 22:28   #3
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Jag har ganska mycket erfarenheter av just ångpannor och pressningsutrustning. Och det första jag kan säga på en gång är att du kan glömma att dessa ångstationer har 6 bars arbetstryck. På brittiska hemsidan står det 5 bar. Men det är också garanterat överdrivet. Finns inte en suck att de klarar att komma upp i det arbetstrycket på 2 minuter! Inte en chans, då skulle de behöva mycket högre effekt. Möjligtvis är tryckreläet specat att max klara 5 bar, men de har inte det i ångtryck. Jag kan erbjuda mig att koppla in en manometer och testa om någon har en sån här.

Högre ångtryck ger 'torrare' ånga, eller snarare varmare. Vid 5.5 bar är temperaturen runt 160 grader och då räknas ångan som torr. Nackdelen med såpass högt ångtryck är att om du inte har ett strykbord med sug så kommer materialet bli väldigt väldigt blött. Vilket naturligtvis låter kontraintuitivt eftersom ångan skulle vara torrare, men som sagt, det är egentligen bara högre temp. Och dessutom mer vatten per tidsenhet.

En annan sak är att på de ångstationer av hemmamodell jag använt och ägt så har jag fullkomligt hatat själva strykjärnet, de har varit för lätta och plastiga och slangen/sladden varit för stela och svårjobbade. Knappen är alltid plastig och liten. Dessutom var det svårt att hitta en teflonsko som passade, vilket är ett måste för vissa material. För att kunna köra på med högt ångtryck krävs hög temperatur i järnet annars kondenserar ångan innan det når arbetet, och allt blir blött, och har du hög temp på järnet riskerar du att bränna och smälta vissa tyger. Då kommer teflonsulan in i leken, eftersom den ger en distans och fysiskt skydd från värmen och strykytan så kommer man inte bränna/smälta, men man kan fortfarande ha hög värme och därmed högt ångtryck. Så kolla noga om det finns teflonsula. En lite lustig fotnot, innan jag fick min ångpanna så testade jag att köra med mitt proffsjärn på min hemmastrykstation. Det blev mycket starkare ångmoln från proffsjärnet fast det var samma ånggenerator. Konstigt. Förmodligen för att industrijärnet blev varmare och minimerade kondens och för att de har rakare kanaler. Kan man inte sin el ska man inte öppna och härja runt i el och saker under tryck. Bara ett varningens ord. Man ska iaf inte göra det nykter.

Jag har i dagsläget en ångpanna från stirovap och ett järn från due effe (med en ballast i, som gör att järnet väger 3 kilo, sjukt bra press). Tycker dessa proffsgrejer är mycket trevligare att jobba med, och de ligger på ungefär samma pris som plastmodellerna. Jag köpte mina grejer beggade och fick bl.a. betala €2.76 för strykjärnet. Innan jag gick loss på dessa grejer övervägde jag ett gravitationsmatat ångjärn från silver star. Det är ett industriellt järn som matas med en vattentank på typ 5 liter som man hänger upp. De används friskt inom industrin och ger bra ånga och kan köras kontinuerligt under hela dagar beroende på användning.

Just det, köp en silikonmatta för strykjärn vad du än gör. Så mycket enklare att bara kunna ställa järnet på en plan yta än att behöva passa in det på en ångstation. Min kostade £6, en investering jag är mycket nöjd med!

Angående vertikal ångning, det kan alla strykstationer. Ingen skillnad. Men återigen, kan du inte få ur ångan ur arbetet kommer det bli rätt blött efter ett tag.

Förstår inte varför man ska hålla på med antikalk, det är ju bara att kalka ur en gång i halvåret, vad är det som är så jobbigt med underhåll?
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat