Ämne: Dak7
Visa ett inlägg
Gammal 2012-10-05, 11:51   #4
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Jag är ingen expert på vare sig DAK, Dak-kablar eller att sticka direkt från Dak. När jag hade en 580 så använde jag en PE1-box och en kabel nr 3 till den. Då gick det att ladda ner mönster i boxen och sedan sticka från den. Jag köpte PE-boxen begagnad från England och beställde en kabel nr 3 på Brothershoppen. Blev sammanlagt billigare än kabel 4 som fanns då. IBB i Holland är en bra kontakt när det gäller kablar och annat. De har också en lösning som heter SilverKnit, men det hjälper inte dig för det ger dig bara istort sett de möjligheter du redan har i maskinen. Utom att du kan göra mönster med datorn då.

Alla tabeller som visade vilka kablar som passade till vilka maskiner har försvunnit (utom för de nya kablar som säljs idag) men om jag minns rätt så läser stickmaskinen direkt från datorn med kabel 1. Till skillnad från nya kabel 5 där mönstret laddas ner i en låda på kablen och stickas därifrån. Man kom nämligen på att det var rätt stora problem med att få stickmaskin och dator att samarbeta. Förr stickade man ofta från datorn har jag hört. Man hann då inte få mönstret ner till stickmaskinen i samma takt som man stickade. Nu mer är ju datorerna mycket snabbare så man kanske kan tänka sig någon oblans där?

Vad händer om du väljer alternativ två ibland förslagen? Får du samma fel på varje varv då?

Det är i alla händelser ingen lösning att skaffa en 8xx-maskin. Du har bara mindre mönstermöjligheter och är verkligen hänvisad till att datorn fungerar.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat