Visa ett inlägg
Gammal 2014-09-14, 20:00   #1
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Question Underkläder runt 1908-14

Hej, ni kunniga och hjälpsamma människor!

Jag har äntligen bestämt mig för att ta tag i att "rekonstruera" en dräkt utifrån vad vi hittade i en koffert förra året: http://www.sysidan.se/albums/view.htm?ID=11634. Några av er hjälpte mig då med att datera plaggen och jag är osäker på om dessa kan ha burits ihop, eller om jag bara bör utgå ifrån korsetten.

Min farmors faster, som antagligen är ägarinnan till dessa kläder, var bondfru på familjens egen västgötska lilla gård. Jag har fått uppfattningen att släkten alltid har levt under sparsamma förhållanden.

Nu har jag en galen önskan, som kanske inte är realistisk - att inför en kostymtävling (på temat 1:a världskriget) skapa en dräkt inifrån och ut, så att den hade kunnat passa en sockenlärarinna (?) under tidigt 1910-tal, helst 1914. Om de andra plaggen i min samling inte passar ihop, vill jag helst använda mig av korsetten, trots att den verkar passa in bäst på 1908-09, eftersom jag tänker mig att ett så dyrt plagg borde ha använts även efter att modellen blev omodern, om ägaren hade liten inkomst. Tankar om detta? Utanpå detta tänkte jag ha en moderiktig, men diskret kjol och blus.

Nu spörs det alltså om jag ska satsa på ett hopplock av underklädesmodeller från åren runt 1910, eller om jag borde satsa på ett speciellt år och i så fall vilka plagg? Modet förändrades ju väldans under de åren... Jag har inte hittat någon "standardgarderob" från just dessa år, så jag är osäker på om mamelucker över huvud taget användes längre, eller om det bara var en knälång chemise (?) under korsetten? Och eventuellt corset cover, och en-två underkjolar?

Detta blev ett långt och förvirrat inlägg med väldigt många frågor. Jag är jättetacksam om jag får någon att bolla idéer med. Känn er fria att såga min idé. Hellre nu, än när jag är långt in i projektet (men materialet till korsetten är redan under leverans )

Susanna
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat