Visa ett inlägg
Gammal 2009-03-08, 19:22   #17
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Jag har äkta teak-trä i golven i lgh. Det är rätt jobbigt att vårda dom. Fastighetsgubben frågade om jag ville byta ut till platsiga golvplattor... fy fan fult! Det känns inte skönt med barfoten, o trasigt utseende... livlöst.

Men här är handgjorda 2x15 cm, så många. Det är rätt sällan som lgh har i sthlm. Men förekommer 50tals hus i närförorter till sthlm.

Min mormor gav tips att man ska smörja med olivolja och så skydda mot fuktskador, i sambandet med våtstädning och efter badet (där dörren till badrummet är det viktigast att smörja in olivolja i golvet ordentligt o ofta, och där hade många "plattor" som var vattenskadade. Svart mögel!! Idiot tjej som bodde här innan mig. Jag var tvungen att byta ut 50 tals teak-plattor, rätt dyrt. De var svunna och snukiga äckel mögel.
Jag frågade henne hur hon skötte golvet. Hon sa: Jag städade bara med vanligt rengöringsmedel. Jag frågade.. smörja in med olja?. Nej höhöh, sa hon med fnissande leende.. Herregud tänkte jag, o såg där svarta pickar i plattor..tänkte: aha svart mögel...samt undrade tankarna i huvudet om: Gör hon så; hoppar ur badkaren och springer från badrummet, rann/droppar ner i golvet helt...

Det är rätt skönt att gå barfot runt på här golvet... O dessutom min fötter är så mjuka o lena tack vare olivolja som mot torra fötter själv. Jag slipper att köpa jävla fjolliga fotkrämer. Jag blev av med torra fötterna tack vare detta golv.

Men jag smörjar in olivolja i golvet en gång per år. Det räcker, men inte där invid badrummet, som måste smörja ofta.. 4-6 ggr per år.

Sjukt va? Många tycker att jag är knäpp.
ja men det kostar bara 50 kr för hela. hjälper mot torra fötterna - bonus och städa med vanliga allren-flaskan 1 msk med 5 liter i hinken... det räcker 30 kr för ett år, inte mer.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat