Visa ett inlägg
Gammal 2009-06-05, 23:08   #44
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Man kan inte på bra sätt konvertera till vektorbild om man har bitmapsbild (jpg gif bmp psd osv) utan det man skall göra är att man själv kalkerar.

Ja det GÅR att medelst vissa program göra om bitmappsbild till vektorbild, men det blir aldrig som man tänkt sig.

Så det bästa är att man lär sig att rita i vektorformat.. dvs jobba med noder..

Och det blir inte heller helt bra att bara importera vektorfiler rakt av in till brodyrprogram även om det är bättre än bitmap eftersom det krävs mer än så.. Hur det ska sys ut, vart, vilka lager osv... Om man bara tar rakt av så blir det gärna femtielva lager som ska sys och tusentals med hoppstygn, vilket blir fysiskt jobbigt/omöjligt för symaskinen och ibland måste man också justera här och där pga att det dras ihop vid sömnaden och kanter inte blir riktigt på samma plats... Det är någonting jag har befarat och lärt mig, tyvärr, jag som har ritat vektorbilder sen 10 år och jahapp man får ta det från början igen.

Mycket enkla vektorbilder går lättare, annars sittar man i timmar och rensar upp, då går det fortare att rita från grunden i brodyrprogrammet ibland.

Då är det bättre att ta din bild och lägg det som bakgrund och rita nytt utefter det (kalkera).
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat