Ämne: Ägg
Visa ett inlägg
Gammal 2012-01-29, 13:20   #11
Anneliten Anneliten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 18
Hejsan! Vad kul (!) att du har intresserat dig för denna teknik

Själv har jag inte försökt mig på styrolitägg, men väl kulor med samma typ av mönster. Så här brukar jag göra då:

Jag använder mig av en styrolitkula som är 8 cm.
Till den använder jag tygkvadrater som är med sidan 6 cm.
Mina kulor består av 8 lager (4 lager på framsida, respektive 4 lager på baksidan).
När du har nålat fast det första lagret som blir den lilla stjärnan i mitten fäster jag nästa tyglager 1 cm från mittpunkten i det som ska bli den lilla stjärnan.
Vid nästa tyglager fäster jag 1.5 cm mätt från spetsen på det föregående tyglagret.
Det sista tyglagret på en av kulans sidor fäster jag 1 cm räknat från spetsen på det föregående tyglagret.

Titta gärna på på mina bilder här så ser ni hur min variant ser ut i proportioner. Man kan göra färre eller fler lager, större stjärnor osv.

Lite små tips på vägen:

Det är väldigt svårt att få en mindre mittstjärna än 1 cm att bli symmetrisk.

På styrolitkulor brukar mittenpunkterna vara markerade med en liten cirkel på vardera sida om "ekvatorn", ibland lite fördjupat. Börja i dessa för enklare symmetri.

För helhetsintrycket: tänk på att fram- och baksidan helst ska mötas på ett hyfsat jämt sätt mot mittlinjen. Är man riktigt petig kan man fästa en tråd vid en knappnål och trycka ner den mot styroliten för att få fram hjälplinjer där det synligt vikta partiet möts i en stiligt, rak linje.

Det är väldigt dekorativt att sy fast några pärlor eller någon sorts charm.

Lycka till!
Anneliten är inte uppkopplad   Svara med citat