Visa ett inlägg
Gammal 2019-09-14, 11:43   #7
Gruvfyllo Gruvfyllo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2019
Inlägg: 5
Ok, tack! Man tycker ju att någon borde ha gjort detta tidigare och dokumenterat med t.ex. bilder, men var svårt att hitta eller så hade jag fel ordval när jag väl sökte. Jag frågade även ett par skräddare och de tyckte att jag skulle lägga ner idén och de själva ville inte göra det. En kunde göra det, men han sa att det skulle bli dyrt. Han tillade att om det är en skjorta som kostar 1500 kr och uppåt att det kan vara värt att göra. Samtidigt tycker jag att det är synd att inte ta vara på dem fina som jag har, men som är lite stora. Går ju att lära sig om man håller ut och försöker. Bara lite störande när det blir fel gång på gång. Nu har jag i alla fall fått lite mer vägledning.

"Nåla fast uppe på axeln, håll koll på att sid och ärmsömmarna att de inte sticker iväg. Du måste justera ärmen så att omkretsarna stämmer. Det gör du genom att du tsar från skjortkroppen tyg. Du nålar inte tillbaka ärmen i samma sömmar. Du måste justera att det stämmer mot skjortkroppens tyg."

Det är väl just detta som är mitt problem, att jag inte får ihop det i mitt huvud, för att kunna sätta in det i praktiken. Får försöka pröva och se vad som händer, när jag har hämtat en skräpskjorta.

När du har gjort detta åt din man, har du då sytt med maskinen på utsidan eller insidan av skjortan? Jag arbetade på insidan med den andra skjortan som jag hade. Kanske är bättre att arbeta på utsidan.

Det är en konst att lyckas med detta, men när man kan behärska det, då har man kunskapen och kan börja göra underverk.
Gruvfyllo är inte uppkopplad   Svara med citat