Visa ett inlägg
Gammal 2011-11-27, 13:09   #18
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Trådspännaren på den andra bilden tycker jag ser normal ut. Men den ser ut att stå på "0", vanlig trådspänning är närmare 4 eller 5. Ställ in en högre trådspänning och träd i en övertråd och känn efter om spänningen ändras när du fäller upp/ner pressarfoten. Är den uppfälld ska tråden löpa relativt fritt, medan när den är nedfälld så ska spänningen bero på inställt värde.

När det gäller gamla Singer och Bernina så kan jag rekommendera Yahoo-grupperna vintagesingers och BerninaThirtySomethings.

Speciellt följande dokument i vintagesingers tror jag är av intresse:

"001-Vintage Singer Handbook"
"Tension assy removal and replacement-various models.pdf"
"401 403 404 500 503 Information/Singer 401 tension assembly.pdf"
"Vintage Singer Round Bobbins by Sew Classic.pdf"

Gällande reservdelar så finns det stora möjligheter att få tag på det tack vare Internet, bl.a. ebay, webshoppar och grupperna för vintagemaskiner. En fördel med Singer 431G är att alla kugghjul är av metall och den har inte heller någon rem som slits och behöver bytas ibland. Medan Bernina 730 har två motorremmar och något kugghjul är troligen av nylon.

På bilden med pressarfötterna så ser det ut som en stopp- och/eller brodérfot som ligger ned. Stången är till för att fästas i ett hål som finns bak på vissa pressarfötter, och används som ett hjälpmedel för att hålla ett jämnt avstånd till tygkanten.

Till symaskinsoljan är det bra med en flaska eller "penna" men lång och smal spets så att man kan placera de fåtal droppar olja som krävs.

Man ska olja på många ställen där metall rör sig mot metall, leder och i små hål. Men däremot ska man vara extremt försiktig eller helt undvika att olja motorn, eftersom för mycket olja gör att den kräver rengöring. Och går motorn långsamt, så är det möjligt att den behöver rengöring snarare än oljning. (Så var det med min begagnade Bernina 530-2 som blev mycket bättre efter en slipning av kollektorn.)

Utöver symaskinsolja så behövs även lämpligt fett till kugghjulen. Se
http://stitchnerd.wordpress.com/2011...ewing-machine/
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat