Visa ett inlägg
Gammal 2009-12-21, 09:32   #13
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
lite svar på några av dina frågor:
Mitt förslag på trådfärg är mörkt mellanblå, eftersom det rutiga tyget är så mörkt, men själv skulle jag göra en provlapp med flera olika färger för att avgöra vad som blir snyggast, titta både på nära håll och från ett par meter.

Den enda regeln för storlek på quiltmönster är det du tycker blir snyggt = rätt. Men det måste finnas quiltstickningar tillräckligt tätt för att täcket ska hänga ihop efter många tvättar. Hur tätt beror på vilken vadd du använder.

När du gör applikationer är det ju viktigt att kanterna ser snygga ut, för ett barntäcke vill man ju tvätta ofta. Nåt som är jättebra är att använda Vliesofix, dvs mellanlägg som pressas först på applikationstyget, så klipper man ut applikationen, man drar bort skyddspapperet och sen pressar man fast lappen. Då sitter den fast ordentligt och fransas inte.
Jag tycker det är helt och hållet en smakfråga om det ska vara sicksack eller langettstygn runt. Jag skulle göra en provlapp (som jag skrev nyss).

Tror det blir "för mycket" med solar och månar på detta. lagom är bäst. Om du vill kan du ju göra en extra kudde med solar och månar där du inte har med det rutiga tyget.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat