Visa ett inlägg
Gammal 2008-04-23, 08:59   #4
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
1. Jag har aldrig sytt Buttericks mönster, men 1700talarna är konstruerade så att bysten automatiskt spiller över lite, så med ett bra mönster ska du inte behöva tänka på det.

2. En halvbenad korsett andas bättre än en helbenad, så det är definitivt en fördel. Min 1700talare är halvbenad baktill och på sidorna men helbenad i framstycket. Framtill är det ställe jag inte tycker att du bör snåla, det är ju där det oftast är mest motstånd mot att skapa den konformade siluetten. Däremot kan jag säga att min nya 1700talare kommer att vara halvbenad på hela, det brukar räcka om man inte är väldigt kurvig.
Jag svär annars vid riktigt stål, men till väldigt benade korsetter och stays rekomenderar jag plast, för att det är lättare och framförallt om man har en helbenad så behöver man lite mer flexibilitet än stål. Men använd riktiga korsett plastskenor (se leningrads tips från Vena Cava) och inte cable ties/buntband.

3. Den största skillnaden mot viktorianska är att det är en annorlunda siluett man vill få fram, så det gäller bara att ställa om i huvudet och minnas det så flyter det på. En annan sak som är ett rent helvete i 1700talarna jämfört med viktorianska är bandkantningen. Det är bara att prova sig fram till en teknik som funkar och sen ita ihop. Det finns en del tips om det i den här tråden. Sen är det lite annorlunda att räkna ut hålen för snörning bak, eftersom det ska vara spiralsnörning, men det borde ditt mönster förklara.

1700tal är det vackraste som finns, så ha det kul,
och njut av att skapa något så fint, och glöm inte att dela med dig av resultatet! Lycka till!
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat