Ämne: Folkdräkt
Visa ett inlägg
Gammal 2008-02-14, 20:51   #12
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
På 70-talet när jag kom till Sverige var det populärt att sy folkdräkter. Då gick mina svägerskor på kurs för att sy sina (Bohusdräkten tror jag de sydde). Jag fick ta del av deras sy bok och forskade lite själv...Det finns flera böcker om Svenska folkdräkter som du kan säkert hitta på bibliotekt. Jag valde att sy en dräkt ifrån Västergötland...där min svärfars mor kom ifrån (jag var inte själv svensk, då, så jag bara valde en som jag tyckte var fin o hade anknytning till min mans familj). Min man och jag forskade lite i just den dräkt och kom fram till att den hade baserats på en dräkt som finns på en museum i Stockholm (tror att det heter National Musuem). Min man åkte ditt och tog bilder på orginal dräkten. Vi hittade flera detaljer (som broderier på blusen) som inte fanns med i matrialet vi fick ifrån hembygdsaffären. Det var hur kul som helst att forska o sy denna dräkt. Jag har den fortfarande. Förr hade jag den alltid på Midsommar. Mina döttrar och några av deras kusiner och några andra har lånat den vid olika tillfällen. Det är väl värt att lagga lita extra tid på att sy sin egen dräkt.
Lycka till.
Rae
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat