Visa ett inlägg
Gammal 2005-03-25, 13:06   #2
degdala degdala är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 192
Hej!
En del handstickningsmönster kan du naturligtvis använda, förutsatt att maskprovet stämmer med beskrivningen.
Jag antar att det är en standardstickare du har (nålavstånd 4,5mm).Det finns ju finstickare med nålavstånd 2.5mm
Dom flesta handstickningsmönster är ju avsedda för grövre garner.Babygarn brukar dock gå utmärkt att sticka med.
Om du kan sticka på varannan nål (som Knittax kan), så kan du sticka med garn motsv. stickor upp till 5mm. Tänk på att maskantalet då blir begränsat till ca 100 m. Det räcker inte till stora plagg, men till barn och dam upp till st. medium.
Det bästa du kan göra är att först göra ett rejält stort maskprov( dra i det på alla håll ,fukta det och låt det helst ligga över natten) och räkna ut hur många m du ska lägga upp och hur många cm du ska sticka.Det går bra att skära ut en ruta 10x10 cm i kartong och räkna maskor och varv. Ta med halva varv och maskor också!.
Genom att kolla masktätheten på beskrivningen kan du räkna ut hur många maskor du behöver lägga upp för att få motsvarande bredd. Längden står ju alltid angivet i cm.
Läs igenom beskrivningen noga, och var uppmärksam på om det är ökat t.ex. på första varvet efter resåren då är det ju plötsligt flera maskor att ta hänsyn till.
Det är enklare att själv göra en skiss med dom mått du vill ha.Du kan mäta en tröja som är lagom stor. En del beskrivningar har en skiss med mått som går utmärkt att använda.
När jag stickar i grovt garn, som inte lämpar sig för resårbädden, brukar jag sticka ärmen uppifrån och ner och trä maskorna på en tråd.
Det går lite smidigare att minska än att öka. Sen är det enkelt att sticka resåren för hand och ev. minska maskantalet på första resårvarvet.
Tyvärr är utbudet av stickmaskinsmönster obefintligt i dag. Man kan hitta en del på amerikanska sidor, men hur får man tag i samma garn? Inte ens Olax, som säljer stickmaskiner och garn tycks ha något.Dom böcker som är utgivna är ju från 80-talet. Dom modellerna känns lite töntiga i dag.
Jag önskar jag visste något om Toyota, men jag har ju bara stickat på Knittax.
Lycka till med din stickning!
Inger
degdala är inte uppkopplad   Svara med citat