Visa ett inlägg
Gammal 2007-05-03, 17:49   #10
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jag tycker heller inte att det behövs något separat forum för lajvgrejer.
Men min erfarenhet av andra forum, både för lajv och historiskt återskapande är att det blir lätt lite konstigt, eftersom folk inte diskuterar samma saker. Det kan se ut såhär till exempel:

1. "Jag ska sy en medeltidsklänning. Är det ok om jag syr på maskin?"
2. "Njae, sy i alla fall fållarna för hand."
1. "Men jag behöver ite vara korekt eller så, jag ska bara ha den på maksrad/bröllop/teater..."

Och plötsligt blir hela frågeställningen helt meningslös.

OM alla användare klarar av att tydligt tala om ambitionsnivå, tidsperiod, plats i världen och vid vilka tillfällen som dräkten/plagget ska användas så funkar det. Men gör verkligen alla det?

Hade man kallat forumet för "historika/lajv kläder" Eller "Historiska kläder och närliggande" eller något i den stilen hade det varit enklare.
Nu så läser man "historiska kläder" klickar på rubriken och får kanske läsa livliga diskusioner om vad en skogsalv bör ha på huvudet.
Eller i värsta fall är det någon nybörjare som glatt sätter tänderna i allt han/hon hittar som kallas historiskt och tar allt som sanningar eller i alla fall åsikter om hisoriska kläder. Även om det som i själva verket diskuteras är lämpliga material till lajvadelskläder...

Nå, jag ser att jag låter ganska gnällig, inte alls meningen. Jag tycker att forumet är en jättebra ide och att det behövs. Vad jag ville ha sagt att tydligheten blir lidande om man tillåter lajvdiskusioner under rubriken "historiskt".
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat