Visa ett inlägg
Gammal 2007-04-08, 17:30   #6
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Hej!

Det är svårt att hitta bra 1700-tals mönster om man inte vill sy lite exclusivare klänningar. På Handelsgillet har man mest sådana mönster. Dessutom är en hel del av deras mönster på engelska och då kan man ju lika gärna handla dem någonannanstans. Om du går till biblioteket och lånar boken "Kvinnligt mode under två sekel" så får du en uppfattning om hur framförallt jackorna såg ut. Med den kunskapen i ryggen vänder man blicken mot USA där det finns oändligt mycket mer historiska mönster att handla. Till exempel från denna länk med just 1700 tal. http://rockinghorse-farm.com/?mainUR.../Colonial.html

Det finns en mängd bra internetbutiker där och jag har köpt massor med mönster. Jag betalar med kort och vanligtvis tar det bara någon vecka innan man har det man beställt.

En annan internetbutik jag har bra erfarenhet av är Harper House (www.longago.com) De har visserligen bytt ägare nyligen så jag vet inte riktigt hur den nya ägaren är, men de har ett mycket stort utbud av mönster från alla möjliga tidsepoker.

Jag har också handlat mönster till en 1700talsjacka på hemslöjden i Rättvik. Det var något projekt de hade för sådär en tio år sedan med att leta upp gamla kläder och göra mönster av. Jag vet inte om det de finns att få nu men det kan ju löna sig att ringa och fråga.

Lycka till med dräktskapandet. Det är mycket kul kan jag intyga.
Nina
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat