Visa ett inlägg
Gammal 2007-01-10, 22:43   #1
nattling nattling är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 4
Kort, tight kjol-mysteriet

Så jag bestämde mig för att ta tag i gnället från mig själv om att aldrig hitta korta kjolar som är som jag vill ha dem och samtidigt öva upp syförmågan lite. Tog en kort kjol jag redan äger, som är perfekt, och ritade av. Vissa saker dök upp som jag funderat på och nu tänkte kasta ut här.

1. När jag ritade av kjolen upptäckte jag att framstycket var bredare än bakstycket. Varför? Kan nämna att den är lite svagt utsvängd. Jag gissar på passform/rörelse men exakt varför såg det ut så?

2.Skulle man kunna sy en snäv och kort kjol med hjälp av två identiska delar och ändå få en bra passform? Antar att man bör skippa utsvängdheten och göra en kort rak i sådana fall, eller?

3. När jag skulle sy ihop den kjol jag knåpat ihop var det svårt att passa ihop styckena så sömmen kom rätt. Inte så svårt att lista ut varför, trots noga utmätt sömsmån för hjälp. Den "lutar" utåt olika brant. Jag sydde den för hand eftersom vår symaskin är trasig men om man skulle sy en liknande på maskin, då bör man nog tråckla först så sömmen kommer rätt?

Ursäkta alla frågorna och utläggningarna men jag har funderat på det ett tag nu.
nattling är inte uppkopplad   Svara med citat