Visa ett inlägg
Gammal 2007-01-09, 19:05   #22
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Har själv en bra erfarenhet av slöjden i skolan. Tyckte att både textil och träslöjd var intressant och roligt, så jag hade svårt att välja. Ämnena vara fria och jag minns inte att det var ngn uppdelning på något sätt. De saker som alla skulle göra var väldigt könsneutrala, som kuddar, mössor, hylla, pedistal och sedan var det fritt val.

Ända uppdelningen som var, var under 8:an då tjejerna syr en "timp"(huvudbonad) som tillhör sockendräkten som används vid konfirmationen. Jag konfirmerade mig inte och hade då fått göra ngt annat, precis som killarna, men jag ville ändå göra den.

Håller med om att det är svårt att hitta mönster till herr. Instämmer med tidigare inlägg att det är en större marknad för damkläder och att det av tradition har varit fler kvinnor än män som sytt. Många män syr damkläder för att det är roligare, mer utmaning. Med kläder för tjejer och barn kan man experimentera mera med band, rosetter, knappar, färger etc än till killar och det gör det kanske roligare att hålla på med. Vad vet jag...

Erfarenheten av herrkläder är att det är oftast enkla modeller, raka och inte så invecklade. Så jag tipsar om att hitta bra grundmönster (alt rita av favoritplagget) och utgå ifrån detta och göra egna varianter. Detta gör jag när jag syr till min sambo. Dessutom köper jag inte så mkt mönster till mig själv heller, utan jag har grundmönster och ritar om eller konstruerar eget mönster. Mönsterböcker och tidnigar är mer inspiration för mig.

Vet att jag reagerade på den nya tidningen "Kreative kvinnor". Varför blanda engelska och svenska i titeln? Är det bara kvinnor som är kreativa? Nä, den gav jag inte mkt för, uruselt innehåll dessutom, bara massa inredning och 40 julklappstips. Hur många varianter av tygstrutar vill man sy till julgranen egentligen och ger man sådana i julklapp?

Jag tycker iaf att det är roligt att det har hittat hit lite killar på sysidan. Skulle gissa att procentantalet av killar är det samma som jag läste med på Textilhögskolan, ca 5%.

Av erfarenhet ser killar med andra ögon på detaljer, uttrycksätt, möjligheten att skapa utanför ramarna, mer hydrogen. Kläder idag blir mer uttrycksfulla och gränserna mellan herr och dam suddas ut. Lite återspegling på tidigare inlägg om kjol och korsett till killar.

Synd att de stora klädföretagen fortfarande tillverkar rosa vs blå kläder till tjej resp kille. Detta skapar väl redan från födseln stereotyper??? Mina barn ska kläs i alla färger oavsett kön, för jag ska sy dem själv :-) och jag är tjej...
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat